Parkering forbudt

Siden den 1. juli 2018 har det været forbudt at parkere lastbiler mere end 25 timer på de statslige rastepladser langs motorvejene. Det er en sag, der optager Danske Speditører meget. Vi er lodret modstander af initiativet.



Den korte version:

Indførelse af parkeringsbegrænsninger på 25 timer løser ingenting. Ingen bliver bedre stillet af det. Det problem, man forsøger at løse, bliver kun større og sværere at kontrollere, fordi det bliver flyttet ud på det kommunale vejnet. Dertil kommer, at den udenlandske transportkapacitet bliver stærkt begrænset i at operere rationelt derhjemme. Speditørerne er optaget af, at planlægge logistikkæder fra A til B på den mest meningsfulde måde. Derfor vil det efter vores opfattelse være stærkt problematisk, når parkeringsrestriktionerne nu stiller sig hindrende i vejen for den del af transporterne til, fra og i Danmark, der udføres af udenlandsk kapacitet.

Parkeringsindgrebet er udtryk for forskelsbehandling på baggrund af nationalitet. Derfor har EU-kommissionen sendt Danmark en åbningsskrivelse.

Mere information kan du få hos politik- og kommunikationschef Henrik Beck påkmailto:hbe@dasp.dk



Du kan læse mere her:

EU-henvendelsen om 25 timers-reglen må gøre indtryk på regeringen, transporttidende.com tirsdag den 19. maj 2020, se her

Fortsat trængsel på rastepladserne, Transportmagasinet.dk mandag den 9. december 2019, se her

Minister presses på 25 timers-reglen, Transporttidende (forsiden) 2. september 2019

Flere lastbilrastepladser på ventemusik, transporttidende.dk fredag den 23. august 2019, se her

Ny transportminister vil ikke gøre noget ved rastepladserne lige med det samme, Public Service på P1 torsdag den 22. august 2019, se og hør her

Branchen efterlyser p-pladser, transporttidende.dk fredag den 9. august 2019, se her

Det haster med pladser til lastbiler, transportmagasinet.dk torsdag den 8. august 2019, se her

Helt ude i hampen om parkering og standsning, Transporttidende.dk onsdag den 26. juni 2019, se her

Rastepladser i radioen, transporttidende.com onsdag den 1. maj 2019, se her

- Ikke nødvendigt med undersøgelse, Transporttidende (trykt avis) mandag den 15. april 2019

Måske penge til flere parkeringspladser til lastbiler senere, "Public Service" på P1 mandag den 1. april 2019, hør her

Skuffet transportbranche: Ingen parkeringspladser til pressede lastbilchauffører. dr.dk mandag den1. april 2019 , se her

Samlet branche efterlyser flere lastbil p-pladser, Transporttidende (trykt avis) 18. marts 2019

Speditører: Hvad med rastepladserne?, Transporttidende (trykt avis) 18. marts 2019

Otte måneder med parkeringsindgrebet, transporttidende.dk 7. marts 2019 se her

Politisk flertal for flere pladser til lastbilerne på rastepladserne, "Public Service" på P1 mandag den 25. februar 2019, hør her

Chauffører i bødeklemme, Transporttidende.dk fredag den 22. februar 2019, se her

Lastbilchauffører drukner i bøder, "Public Service" på P1 torsdag den 21. februar 2019, hør programmet her

Bøderegn over lastbilchauffører: Det er stressende, DR Radioavis kl. 08.00 (første nyhed) torsdag den 21. februar 2019, hør

Bøderegn over lastbilchauffører: Det er stressende, dr.dk torsdag den 21. februar 2019, se her

Nye P-regler tvinger lastbilerne væk fra rastepladserne, Børsen fredag den 18. januar 2019, se her

Ekspert: EU står ikke så stærkt som speditørerne kunne tænke sig, Børsen fredag den 18. januar 2019, se her

25 timers-reglen er genindført grænsebom, Transporttidende 10. januar 2019, se her

Parkeringsindgrebet er en gammeldags grænsebom, altinget.dk/transport onsdag den 9. januar 2019, se her 

Regeringen var advaret om EU-slagside ved begrænsning af langtidsparkering, Altinget.dk/transport tirsdag den 14. august 2018, se her

Bliver lastbiler en flaskehals for væksten?, Trandporttidende.dk mandag den 6. august 2018, se her

Mangel på transportkapacitet kan begrænse væksten, kronik Børsen 31. juli 2018, se her

Nye rastepladser har lange udsigter, Transporttidende.dk, 9. maj 2018, se her

Speditører til minister: Private p-pladser ikke klar 1. juli, (Helside) Børsen 8. maj 2018, se her  

P-begrænsning sender regning til kunder, Transporttidende.dk, 7. maj 2018, se her

DSV: Kunderne må betale for nye p-regler, Børsen 7. maj 2018, se her

EU-kommissær sår tvivl om lovligheden af dansk forbud mod langtidsparkering, Altinget.dk/transport 3. maj 2018, se her

25 timers P-begrænsning ulovlig?, Transporttidende.dk 1. maj 2018, se her

25 timers P-begrænsning en realitet, Transporttidende.dk 1. marts 2018, se her

Når medierne ser bort fra fakta og perspektiver, kronik i Berlingske Business 16. februar 2018, se her

Gyser om parkeringstid, Transportmagasinet.com 15. februar 2018,, se her

Det er nærmest apartheid, Børsen 9. februar 2018, se her

Branchen og ministeren mødtes om tidsbegrænsning på rastepladserne, Transportmagasinet.com 8. februar 2018, se her

Rasteplads-svar sat på ventemusik, Transporttidende.dk 8. februar 2018, se her

Aprtheid på rastepladserne, Børsen (trykt avis og borsen.dk)  7. februar 2018, se her

Speditører: Ny transportpolitik står i vejen for vækst og beskæftigelse, Altinget.dk/transport 7. februar 2018, se her

Møde om rasteplads-rationering, Transporttidende.dk 7. februar 2018, se her

Hastemøde om rasteplads-begrænsning, Transporttidende.dk, 2. februar 2018, se her

Ønsker møde med ministeren, Transporttidende.dk, 31. januar 2018, se her

Speditører om rastepladser: Stop op og overvej konsekvenserne, Transportmagasinet 24. januar 2018, se her

Lovmøllen kørt i grøften? Transporttidende.dk , 24. januar 2018, se herSpeditører er imod protektionisme, Transportmagasinet.dk 15. januar 2018, se her

Apartheid på rastepladserne får store konsekvenser, altinget.dk/transport den 21. december 2017, se her

Code of Conduct

Med Code of Conduct får speditionsvirksomhederne mere hånd i hanke med, hvad der foregår hos deres underleverandører.