Brexit kan knække logistikkæderne

Brexit kan knække logistikkæderne

Oprettelsesdato

10.07.2017 - 10:35

Bliver Storbritannien en selvstændig toldzone som konsekvens af Brexit, vil det føre til længere transittider på gods ind og ud af zonen med to-fire dage. Det vil knække logistikkæderne. Sådan skriver administrerende direktør for Danske Speditører, Martin Aabak, i Berlingske. 

Han skriver blandt meget andet:

”Ender det med en blød Brexit - og en omfattende britisk frihandelsaftale med EU - vil godstransporten til og fra Storbritannien ikke kunne glide så nemt som i dag. Får Storbritannien en EFTA-lignende aftale med EU, sådan som f.eks. Schweiz og Norge har, kræves der en vis form for deklarering af gods.

Skal godset og logistikken stå stille to-fire dage i forbindelse med passage af den britiske grænse, knækker logistikkæderne og transportkorridorerne. Ender det med en EFTA-lignende aftale, bliver konsekvenserne ikke helt så vidtgående.

Med udsigt til den oprindeligt hårde Brexit-linje beregnede OECD, at Storbritanniens samlede BNP ville falde med intet mindre end fem procent frem til 2030. 

Selv nu kun 12 måneder efter Brexit-afstemningen er der små tegn på, at vi nu ser forstadier til det forventede BNP-fald. Aktuelle tal viser, at de økonomiske udsigter for Storbritannien ikke er opløftende. I 2016 var realvæksten i det britiske BNP 1,8 procent. Konsensusskønnene for 2017 og 2018 er henholdsvis 1,7 procent og 1,4 procent. Fortsætter denne tendens, nærmer vi os egentlig minusvækst, sådan som OECD har forudset.

Hvis dette står til troende, må det forventes at mængden af transportopgaver vil falde, fordi der vil være faldende efterspørgsel efter de varer, der skal transporteres ud og ind af Storbritannien. Dermed et den negative vækstspiral sat i gang!

Meget skal falde på plads i løbet af meget kort tid, og det er ikke nødvendigvis det bedste grundlag for at finde frem til, hvad der er bedst for et EU uden Storbritannien - og for Storbritannien selv.

Betyder Brexit, at der kommer stive led i logistikkæderne ind og ud af Storbritannien, kan det få hjulene til at snurre langsommere. Så gælder det om at finde smøreolien frem – eller i værste fald skifte de stive led ud – sådan at smidighed og tempo genskabes.

Værktøjskassen er sat frem til de politiske håndværkere, og der skal nok både bruges olie og hammer for at komme i mål!”

Læs hele kronikken her