man, 13/11/2017 - 12:24 Forhøjede afgifter i Oslo-området

Ifølge norske medier vil bystyret i Oslo meget snart indføre ekstraordinære afgifter for tunge køretøjer på dage med kraftig luftforurening. Det vil få betydning for danske speditører, der står for transporter i og omkring den norske hovedstad.

Vi gambler med væksten, skriver direktør Martin Aabak fra Danske Speditører i dagens kronik i Berlingske. Han skriver, at overophedning og mangel på kvalificeret arbejdskraft ofte er vækstens skyggeside. Vi skal gøre, hvad vi kan for at vende bøtten – vi skal have kapaciteten tilbage.

Københavns Speditørforening har taget initiativ til en undersøgelse, der skal sandsynligøre, at det er en økonomisk fordel at placere en kombinterminal i Køge. 

Danske Speditører har taget initiativ til at komme i dialog med Folketingets Undervisningsudvalg (UNU) om erhvervsuddannelserne.

Flere af medlemsvirksomhederne under Danske Speditører har været vidne til, at der bliver udstedt en bøde til ejeren/brugeren af traileren, når et vogntog overtræder hastighedsgrænserne i Italien. Det synes Karl Christensen fra Danske Speditører lyder mærkeligt, og han råber derfor vagt i gevær.

For 12 måneder siden satte Danske Speditører gang i en kampagne og hjemmesiden www.blivspeditør.dk blev lanceret, der skal gøre unge mennesker interesserede i en fremtid som speditør. Lige nu er planlægningen af kampagnens fase to ved at gå i gang. 

Senest 29. marts 2019 skal den britiske skilsmisse fra EU være en realitet. Speditionsvirksomheder og det øvrige danske erhvervsliv er af gode grunde interesseret i så tidligt som muligt at få klarhed over, hvad Brexit kommer til at betyde for de fremtidige handels- og toldrelationer. 

Fra 25. maj 2018 gælder der opstrammede regler om håndtering af persondata. Derfor inviterer Danske Speditører nu medarbejdere fra medlemsvirksomheder til informationsmøder.

Konferencens temaer om de forventede toldmæssige konsekvenser af Brexit, den nye danske toldadministration og EU-Toldkodeksen er så betydningsfulde for dansk erhvervsliv, at medarbejdere fra mange danske virksomheder ønsker at få de seneste nyheder på området.

I Jyllands-Posten skriver administrerende direktør i Danske Speditører, Martin Aabak, at med frihandelsaftalen mellem EU og Japan har de to økonomier, der tilsammen står for 28 procent af verdens bruttonationalprodukt, sendt et budskab om, at protektionisme ikke er vejen frem.