DRAMA OM CABOTAGEKONTROL - ISCENESAT?

DRAMA OM CABOTAGEKONTROL - ISCENESAT?

Oprettelsesdato

14.02.2013 - 10:59

Mystik om containere tyder på, at nogen bliver ført bag lyset

Fredericia Havn er blevet hovedperson i en sag om - Aarhus Havn. Vicepolitikommissær Michael Balvits fra Rigspolitiet, som i uge 6 gennemførte en tungvognskontrol på Aarhus Havn og på Blankhøj Rasteplads, udsendte den 12. februar følgende meddelelse:

"Under kontrollen målrettet mod godskørsel/cabotage konstaterede vi, at de mange transporter, der var tiltænkt til Århus Havn, i stedet kørte til Fredericia Havn. I Fredericia Havn blev der aflæsset ca. 56 containere i timen mod normalt ca. 8 containere i timen, og der var lange køer gennem byen til Havnen. Fra samme kilde blev oplyst, at ca. 15 vogntog aflæssede containerne i Fredericia og kørte tomme syd på, hvilket heller ikke er normalt. Mit kvalificerede gæt er, at det skyldes vores tilstedeværelse i Århus Havn (oplyst fra pålidelig kilde). Ud over nævnte var flere rastepladser fyldt med vogntog med østeuropæere som drivere, som afventede at politiet forlod kontrolstedet. Fremadrettet vil jeg selvfølgelig lægge en strategi gående ud på flere kontrolsteder herunder havneområder ud fra vores oplevelse i sidste uge."

På Fragtmails forespørgsel oplyser vicepolitikommissæren onsdag, at det ikke er politiets egne observationer, men private observationer, som er bekræftet fra Fredericia Havn.

Det kender Fredericia Havn dog ikke noget til. Her henviser man til de firmaer i havnen, som håndterer containerne - men oplyser gerne, at de 6 ugentlige anløb af feederskibe giver en daglig ekspedition på mellem 350 og 550 containere over depotet i Fredericia.

I shippingkredse i Fredericia undrer man sig. Det normale volumen af containerhandling i havnen er fra 30-40 containere i timen og op til 80, når det går hedest til. Belastningen svinger naturligvis i forhold til antal anløb og eventuelle forsinkelser, og uge 6 var travl, men ikke ekstraordinært.

I shippingkredse i Aarhus kender man heller ikke til dramatiske omdirigeringer af containere fra havnen. Man gør opmærksom på, at man jo ikke bare kan køre til en valgfri havn med en container. Hvis ikke nummeret på containeren passer med de papirer, som ligger i havneporten, bliver transporten afvist og må returnere. Det kan godt lade sig gøre at omdirigere, men det er ikke noget, der kan ske uden varsel.

Alt i alt kan man godt få den tanke, at det måske ikke var trafikken over Fredericia Havn i uge 6, som var specielt tilrettelagt, men politiets konstatering - og vel at mærke: Ikke af politiet.

Men det udelukker ikke, at det kan være en god idé at lave kontroller flere steder samtidig. Politiet har fået tilført store ressourcer til formålet.