12 måneder på LinkedIn

12 måneder på LinkedIn

Oprettelsesdato

06.03.2018 - 14:09

For præcis 12 måneder siden oprettede Danske Speditører et professionelt speditørnetværk på det sociale medie. I løbet af de første tre måneder kom 15.000 personer fra virksomheder inden for spedition, logistik, handel og service med. 

Siden er der kommet yderligere næsten 15.000 til, sådan at vi i løbet af kort tid kan sige velkommen til nummer 30.000.

I det første år har vi brugt netværket til først og fremmest at oplyse om, hvad speditørerne gør og mener.

 

Kapacitet og chaufførmangel

I den seneste tid har vores næsten 30.000 følgere på det sociale medie kunnet følge med i, hvordan sagen om parkeringsrestriktioner på de statslige rastepladser langs motorvejene udvikler sig fra dag til dag.

- Det er en sag, der betyder meget for mange – lige fra chaufførerne, vognmændene og speditørerne til de danske eksport- og importvirksomheder. Vores næsten 30.000 følgere har jævnligt også fået meldinger om udsigten til chaufførmangel, dalende transportkapacitet og de deraf følgende meromkostninger, der risikerer at blive overvæltet på forbrugerne. På vores side har der for nylig også været en masse om, at vi under det aktuelle opsving har brug for den udenlandske transportarbejdskraft, fordi forbrugerne ønsker billige varer på hylderne. Vi har på netværket kunnet se, at vores følgere går op i, om der er danske vognmænd og chauffører, der kan overtage opgaven, hvis det skulle lykkes at holde de udenlandske chauffører ude. Det spørgsmål har fremkaldt mange kommentarer på det sociale medie. Det har været spændende at følge med i, hvad folkene i transportbranchen siger. Det er jo dem, der skal have en praktisk hverdag til at fungere med de kommende parkeringsbegrænsninger, siger Politik- og kommunikationschef i Danske Speditører, Henrik Beck.

 

 Forhåndsvisning

"Det har været spændende at læse hvad folk

i transportbranchen har skrevet i

netværket. Det er jo dem, der skal

forsøge at få en praktisk hverdag

til at fungere med de kommende

parkeringsbegrænsninger."




 

Henrik Beck, Politik- og kommunikationschef i Danske Speditører.

 

 

Fokus på uddannelse 

Henrik Beck siger, at Danske Speditører også meget bevidst bruger netværket til at fortælle om behovet for at forlænge dispensationen til at kunne optage gymnasialt uddannede unge på speditørelevuddannelsen.

- På den måde kan vi forklare for en meget bred kreds, at vores skrækscenarie er, at dispensationen bare udløber i 2020, sådan som det er aftalt mellem i forligskredsen bag Erhvervsuddannelsesreformen, uden at der rigtigt er nogen, der får taget action på det i tide. Og uden at nogen vurderer rimeligheden i at lade dispensationen udløbe i 2020 i forhold til, at der rent faktisk først er et seriøst evalueringsgrundlag i 2020, når den første fuldtallige EUX-årgang har afsluttet deres 2-årige elevforløb i speditionsvirksomhederne. Det har vi gjort sideløbende med at vi holder tæt kontakt med undervisningsordførerne på Christiansborg, siger han.

Henrik Beck glæder sig over, at Danske Speditører nu har fået en særdeles stort og effektivt digital kommunikationsplatform. Derfor retter han en varm tak til  alle de næsten 30.000, der følger Danske Speditører.