Ros til Søfartsstyrelsen for smidighed om containervejning

Ros til Søfartsstyrelsen for smidighed om containervejning

Oprettelsesdato

23.02.2017 - 18:43

Danske Speditører har været til møde i Søfartsstyrelsen sammen med repræsentanter for det øvrige danske erhvervsliv for at få en status på Danmarks implementering af reglerne om vejning af containere, der skal transporteres med skib. (VGM-reglerne) 

Dagsordenen havde særligt fokus på anvendelsen af metode 2.

Danske Speditører roser Søfartsstyrelsen for at vise vilje til en branchenær lovgivning og administration. 

- De klare meldinger fra Søfartsstyrelsen kan komme speditørerne til gavn. Fra vores side skal der lyde stor ros til Søfartsstyrelsen for deres pragmatiske og lyttende tilgang til vores bekymringer, siger Lone Reventlov Ginge, Product Manager Sea Freight fra DSV Air & Sea. Hun ser mulighed for, at bødeansvaret bliver tildelt den reelle afskiber, og ikke speditøren, der alene viderformidler VGM-oplysninger til rederierne efter reglernes metode 2.                          



Speditørens ansvar

På mødet uddybede Søfartsstyrelsen afskiberens rolle i forhold til rederiet. Søfartsstyrelsen er af den opfattelse, at der er metodefrihed for hvorledes afskiber fremsender VGM-oplysninger til rederiet. Det betyder i praksis, at VGM-oplysningen kan fremgå af et andet dokument end konnossementet. Fordelen herved er, at det således vil fremgå klart, hvem der er har deklareret vægten og som i denne sammenhæng fremstår som afskiber af den pågældende container. 

Søfartsstyrelsen har ligeledes præciseret, at det er muligt at være formidler af VGM-oplysninger. Speditører kan således videregive den af afskiberen fastlagte VGM til rederiet. Dette skal dog følge af transportdokumentet.

-  Denne udmelding fra styrelsen kan reelt betyde, at speditører ikke skal holde for, hvis det viser sig at VGM-oplysningen var forkert. Så vil den reelle afskiber blive gjort til ansvarssubjekt, siger Søren Nicolay Edsen Johansen, Juridisk Afdeling, Danske Speditører.



Metode 2

Mødet kastede også lys over metode 2, hvor afskiberen kan lave en beregnet VGM ved at sammenlægge godsets vægt med f.eks. containerens taravægt. Denne metode har givet en række praktiske udfordringer, idet f.eks. indpakningens fugtighed eller vandopsamlinger i reefer-containere kan betyde, at VGM-oplysningen bliver fejlbehæftet. Søfartsstyrelsen konkluderede, at afskiberen måtte kunne stole på den oplyste taravægt. Det må dog forventes, at containerens taravægt kan svinge +/- 100 kg. 



De næste måneder med containervejning

Danske Speditører opfordrer medlemsvirksomhederne til at agere i henhold til bekendtgørelsens bestemmelser og søge rådgivning, hvis de oplever udfordringer med reglerne.

-  Den såkaldte ”period of grace” er slut. Derfor kan virksomheder forvente at blive udsat for stikprøvekontroller. Til dato erfarer vi, at der ikke har været udført konkrete kontroller, men jeg vil rigtig gerne høre fra enhver virksomhed, der måtte blive udtaget til kontrol af Synsafdelingen i Søfartsstyrelsen, siger Søren Nicolay Edsen Johansen, Juridisk Afdeling, Danske Speditører.



Søren Nicolay Edsen Johansen kan kontaktes på sej@dasp.dk